Wraz z początkiem 2021 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania rozpoczęło obsługę mieszkańców Sulejówka. Noworoczne rozszerzenie działalności poza granice stolicy Spółka traktowała priorytetowo, a dodatkowym wyzwaniem było zorganizowanie i uruchomienie tamtejszego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Minęło ponad pół roku, warto więc podsumować ten czas i efekty dotychczasowej działalności w Sulejówku.
Początek 2021 roku przyniósł znaczącą zmianę w zasięgu i zakresie codziennej działalności warszawskiego MPO. Spółka rozpoczęła obsługę podwarszawskiego Sulejówka. Od 2 stycznia działa tam stacjonarny Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, od 4 stycznia zaś trwa odbiór odpadów z tamtejszych posesji.
- Przystąpienie do świadczenia usługi było poprzedzone intensywnymi przygotowaniami. Polegały one m.in. na przygotowaniu tras odbioru, zatrudnieniu odpowiedniej liczby pracowników, rozwiezieniu mieszkańcom harmonogramów i zestawów worków oraz pojemników do segregowania odpadów. Wszystkie prace zrealizowaliśmy zgodnie z planem - mówi Dariusz Wachnicki, Dyrektor Działu Odbioru Odpadów MPO.
Obsługa w praktyce
W związku z odbiorem odpadów komunalnych w Sulejówku pracownicy Spółki wykonują od 4 do 7 tras między poniedziałkiem a piątkiem. Zadanie to realizuje od 21 do maksymalnie 36 osób, a liczba zaangażowanych pojazdów oraz pracowników uzależniona jest od obsługiwanego sektora oraz ilości odpadów z frakcji odbieranej konkretnego dnia.
- Zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba wysłać większą liczbę załóg. Dzieje się to jednak wyłącznie w przypadku tygodni, w których występuje dzień świąteczny - kontynuuje Dyrektor Dariusz Wachnicki.
Popularność PSZOK
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Sulejówku jest otwarty w soboty między godz. 09:00 a godz. 19:00. Do jego obsługi wyznaczono 7 pracowników, 4 pojazdy bezpylne oraz po jednym pojeździe kontenerowym i hakowym z przyczepą.
- Na początku na bieżąco koordynowaliśmy i optymalizowaliśmy pracę PSZOK. Mieliśmy zadania, które wymagały sprawnej i rzetelnej realizacji. Ustawienie pojazdów, kontenerów, tablic z obowiązującym regulaminem, czy organizacja ruchu na terenie PSZOK - wszystko to wymagało zaangażowania całego zespołu - mówi Jacek Zieliński, p.o. Dyrektora Działu Sprzedaży.
Już w dniu otwarcia mieszkańcy dostarczyli 11,5 ton odpadów (papier, tworzywa sztuczne, szkło opakowaniowe, odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, tekstylia, odpady ulegające biodegradacji i odpady poremontowe).
- Przede wszystkim doceniam kompetentną i sprawną obsługę. W punkcie zaobserwowałem porządek i organizację. Bez wątpienia PSZOK w Sulejówku jest niezbędny, a mieszkańcy go potrzebują - mówi Janusz Czarnocki, mieszkaniec Sulejówka.
Pół roku w liczbach
W pierwszym półroczu 2021 roku MPO odebrało od mieszkańców Sulejówka ponad 3 760 ton odpadów komunalnych. Wśród nich ponad 1 500 ton stanowią odpady zmieszane, bio oraz odpady zielone wyniosły ok. 1 270 ton. Pozostałe frakcje to mniejsze ilości - blisko 290 ton metali i tworzyw sztucznych, niemal 260 ton szkła oraz ok. 205 ton papieru. Poza tym pracownicy MPO odebrali od mieszkańców również ok. 209 ton odpadów wielkogabarytowych i prawie 6,5 tony elektroodpadów.
Natomiast do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych mieszkańcy w ciągu sześciu miesięcy dostarczyli ok. 870 ton odpadów komunalnych. Był to przede wszystkim gruz (ok. 275 ton), gabaryty (ok. 216 ton) oraz odpady bio i zielone (ponad 150 ton). Poza tym do PSZOK trafiło również prawie 75 ton metali i tworzyw sztucznych, a także ponad 46 ton papieru, 31 ton elektroodpadów i prawie 28 ton szkła.
Harmonogram odbioru odpadów w Sulejówku jest dostępny TUTAJ.